گوگل كروم، سيستم عامل اينترنت
 
کامپیوتر و شبکه
 
 
یک شنبه 26 تير 1390برچسب:, :: 21:45 ::  نويسنده : تورج
     

معماري و سخت افزار:
معماري سيستم عامل گوگل كروم بسيار ساده و مبتني بر مرورگر است و تمام برنامه ها، اسناد و تنظيمات به صورت مطمئن در وب ذخيره مي شود. بنابراين حتي اگر شخصي رايانه خود را هم از دست بدهد، با يك نوت بوك كروم ديگر مي تواند دوباره به اطلاعات خويش دسترسي داشته باشد.
تمام نرم افزارهاي تحت وب، روي اين سيستم عامل قابل اجرا بوده و ابزار توسعه آن نيز همان نرم افزارهاي طراحي صفحات وب مي باشد. از مهمترين ويژگي هاي برنامه هاي تحت وب، مي توان به قابليت انعطاف پذيري بيشتر نسبت به برنامه هاي بسيار انعطاف ناپذير و استاتيك ويندوزي، محيط كاربري ساده و آسان، هميشه آنلاين و در دسترس بدون و همچنين بي نياز از به روز رساني مداوم اشاره كرد كه كاربران را فارغ از محل و زمان نموده و اجازه دسترسي به اطلاعات را با هر اتصال به اينترنت و از هر كامپيوتري مي دهد. گوگل كروم به كاربران امكان مي دهد تا همه برنامه هاي مورد نياز خود را از فروشگاه وب سايت برنامه ها به صورت آنلاين دريافت كرده و از طريق نوار آدرس بار، بدون نياز به cd نصب نمايند.
در نوت بوك هاي مبتني بر پلت فرم گوگل كروم، كاربران با سيستم wi-fi و از طريق شبكه بي سيم شركت مخابراتي ورايزون آمريكا به اينترنت متصل شده و از 100 MB تبادل اطلاعات رايگان در هر ماه به مدت دو سال برخوردار مي باشند كه براي انجام كارهاي روزانه و چك كردن صدها نامه الكترونيك كافي بوده كه با پرداخت مبالغ اندكي، قابل افزايش هم مي باشد.
گوگل كروم نياز به ويژگي هاي سخت افزاري خاصي نداشته و از HTML5 ، CSS و JavaScript براي پشتيباني از برنامه هاي كاربردي پيچيده برخوردار است. اين سيستم عامل فقط براي رايانه هاي با صفحه كليد فيزيكي ساخته شده و خاصيت لمسي نيز نخواهد داشت.

رابط كاربري:
رابط كاربري گوگل كروم، بسيار مختصر و مشابه مرورگر كروم است. بنابراين اين سيستم عامل، شباهت زيادي به محيط وب داشته و بيشتر شبيه مرورگر است تا يك سيستم عامل واقعي.
مهمترين اهدافي كه براي رابط كاربري سيستم عامل گوگل كروم علاوه بر كاربر پسند بودن آن در نظر گرفته شده، عبارتند از: مشاهده همه برنامه ها و صفحات وب در زبانه هاي جداگانه و در كنار هم براي استفاده كمتر از فضاي صفحه نمايش، دسترسي راحت به برنامه هاي چت و پخش موسيقي، نمايش تمام صفحه نرم افزارها، امكان تقسيم صفحه نمايش به دو قسمت در گوشه ها و همچنين دسترسي آسان به برنامه هاي كاربردي با استفاده از زبانه هاي مرورگر.

سرعت:
گوگل كروم حدود 10 ثانيه راه اندازي شده و وب سايت هاي مورد علاقه كاربران را با پشتيباني كامل از آخرين استانداردهاي وب و فلش، به سرعت بارگذاري و اجرا مي نمايد.
اين سيستم عامل طوري طراحي شده تا بسيار سريع و سبك، راه اندازي شده و در كمترين زمان ممكن كاربر را به اينترنت متصل كند و در اين ميان، زماني براي راه اندازي سيستم عامل تلف نشود. گوگل كروم، همواره مانند روز اول كار كرده و در طول زمان، سرعت خود را از دست نمي دهد. به همين خاطر، نوت بوك هاي مبتني بر اين پلت فرم را مي توان بيشتر شبيه تلويزيون دانست كه به محض روشن كردن، كمتر از چند ثانيه راه اندازي مي شود.
در سيستم عامل گوگل كروم، پس از برقراري ارتباط با اينترنت، به صورت فوري تمام برنامه ها، بوك مارك ها و ديگر تنظيمات مرورگرها كه كاربر قبلاً انجام داده، بر روي صفحه نمايان مي شود و تنظيم سيستم، كمتر از يك دقيقه زمان خواهد برد. گوگل در اين سيستم عامل، دسترسي سريع به وب، سريع مرور وب و مهمتر از همه، سرعت در عملكرد را مدنظر قرار داده است.

امنيت:
گوگل در خصوص امنيت اين سيستم عامل بسيار محكم و قاطع است و از لحاظ امنيتي، آن را سيستم عاملي " سخت " در برابر نفوذگران مي داند كه در طراحي آن از فن آوري هاي پيشرفته اي براي جلوگيري از دسترسي تروجان ها، ويروس ها و كدهاي مخرب به اطلاعات كاربران، استفاده شده است.
صفحات وب آلوده و برنامه هاي مخرب همچون تروجان ها مي توانند از نقص در مرورگرها سوء استفاده كرده و منجر به سرقت رمزهاي عبور، اطلاعات شخصي و مالي كاربران شود. در گوگل كروم براي كاهش اين خطر، برنامه ها و هر صفحه وب در يك محيط محدود به نام " sandbox " اجرا مي شود. بنابراين اگر كاربر يك صفحه وب آلوده را مشاهده كند، كدهاي مخرب نمي تواند در زبانه ها، برنامه ها يا هر چيز ديگري روي كامپيوتر شخص اثر بگذارد. حتي اگر نرم افزارهاي مخرب موفق به گذر از محدوده حفاظتي sandbox شوند، هر بار كه رايانه راه اندازي مي شود، سيستم عامل يك كنترل خودكار راه اندازي تأييد شده را انجام داده و اگر تشخيص دهد كه سيستم به طريقي دستكاري يا خراب شده است، خودش آن را تعمير مي كند.
اين سيستم عامل همچنين از به روز رساني خودكار بهره مند است كه مؤثرترين راه براي محافظت از سيستم در برابر برنامه هاي مخرب به شمار مي رود. همواره همه نرم افزارهاي رايانه، به روز شده و آخرين وصله هاي امنيتي را دارند. ويژگي هاي به روزرساني خودكار و sandbox قرارگرفتن در معرض نرم افزارهاي مخرب را به شدت كاهش داده و هميشه جديدترين و امن ترين نسخه هاي برنامه ها را اجرا مي نمايد.
هنگام استفاده از برنامه هاي مبتني بر وب در سيستم عامل گوگل كروم، همه اسناد با خيال راحت در وب ذخيره مي شود، اما انواع خاصي از فايل ها، مانند بارگذاري ها، كوكي ها و فايل هاي حافظه موقت مرورگر، ممكن است در رايانه موجود باشد كه گوگل كروم همه اين اطلاعات را با استفاده از روش هاي خاصي، رمزگذاري نموده و دسترسي به آن ها را بسيار دشوار مي سازد.
حساب كاربري مهمان كه در تمامي سيستم عامل ها موجود است، در گوگل كروم به گونه اي خاص تعريف شده است به نحوي كه در اين حالت، دوستان كاربر با استفاده از نوت بوك وي، آزادانه از وب استفاده مي كنند ولي نمي توانند به نامه هاي الكترونيك يا ديگر اطلاعات كاربر دسترسي داشته باشند و زماني هم كه ارتباط اينترنتي آن ها قطع شود، همه اطلاعات مربوط به مشاهده هاي آن ها در وب، به طور دائم از رايانه پاك مي شود.
گوگل كروم اقدامات احتياطي ديگري نيز براي حفاظت از اطلاعات كاربران در نظر گرفته است. بدين صورت كه با استفاده از اصل " دفاع در عمق "، چند لايه حفاظتي در سيستم فراهم كرده كه اگر نفوذگر بتواند از هر يك از لايه ها عبور كند، هنوز لايه هاي حفاظتي ديگر، مؤثر بوده و مي توانند به خوبي از اطلاعات محافظت نمايند.

ذخيره سازي:
يكي ديگر از ويژگي هاي مهم گوگل كروم، روش ذخيره سازي آن است. اين سيستم عامل، اطلاعات را فقط در حافظه موقت، آن هم براي افزايش سرعت فعاليت ها نگهداري نموده و در نهايت تمامي اسناد را در وب ذخيره مي نمايد. بنابراين، كاربران مي توانند آنلاين به همه اطلاعات خويش، در هر زمان و مكاني دسترسي داشته باشند.
به هر حال، در همه اجزاي گوگل كروم، سرعت و راحتي كاربر مدنظر است و در نوت بوك هاي ارزان قيمتي هم كه با اين سيستم عامل عرضه مي شوند همه فعاليت ها در محيط وب انجام شده و فضاي زيادي براي ذخيره سازي روي سيستم در نظر گرفته نشده است.




 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کامپیوتر و شبکه و آدرس officenet.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 11120
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1